Afbeelding
Gemeente Amersfoort

Amersfoortse busroutes vormgegeven als metroplattegrond

10 september 2020 om 14:31 Verkeer en vervoer

AMERSFOORT Een bijzondere nieuwe plattegrond met alle busroutes van Amersfoort, ontwerper Sebas van den Brink gaf vorm aan een gebruiksvriendelijke kaart waar reizigers hun weg op een snelle manier kunnen vinden. De eerste exemplaren werden vandaag door verkeerswethouder Hans Buijtelaar overhandigd aan gedeputeerde Arne Schaddelee en de directie van Syntus/Keolis.

Wethouder Buijtelaar legt uit waarom de samenwerking met Van den Brink ontstond: ,,Al een tijdje volg ik Sebas van den Brink via social media en ik was geraakt door de kracht van kaarten die hij maakt, bijvoorbeeld die van het Nederlandse snelwegnetwerk in de stijl van een metrokaart. Voor onze eigen buslijnen was ik op zoek naar een manier om het netwerk op een krachtige, eenvoudige wijze weer te geven. Met de stijl van een metrokaart wordt alles tot de essentie samengevat.” 

,,Voor Amersfoorters - maar zeker ook voor bezoekers aan de stad – helpt de kaart om op een eenvoudige manier de juiste route te vinden”, gaat hij verder. ,,De komende maanden zal de kaart verschijnen op plekken waar er behoefte aan is. Bijvoorbeeld als uitdeelkaarten en als poster. Aan de provincie en aan Syntus/Keolis hebben we de kaart aangeboden als aanmoediging om deze ook in hun voorlichtingsmateriaal op te nemen.”

Ontwerper Sebas van den Brink licht zijn ontwerp toe: ,,Het maken van een buskaart is ingewikkelder dan een metroplattegrond, ook al gebruik ik ongeveer dezelfde stijl. Dit komt omdat bussen vaak door dezelfde straten rijden, terwijl metrotreinen vaak eigen tunnels en sporen hebben. Dat maakt dat bussen op de kaart vaak samenkomen. Tegelijkertijd vind ik dat een leuke puzzel om te proberen alsnog te verklaren in een kaart.”

,,Amersfoort heeft een aantal bussen die in een rondje maken, vaak één richting op. Hierdoor ontstonden tijdens de ontwerpsessies met de gemeente al snel cirkels en lussen. Die gingen vervolgens de vloeiende stijl bepalen van de hele kaart waardoor de routes beter te volgen zijn. Zeker op de drukke routes is het alsof je elke spaghettisliert netjes naast de ander legt om te voorkomen dat je ze moet stapelen en de kaart onleesbaar wordt.”

,,Bij eerdere kaarten die ik heb ontworpen, heeft gebruikersonderzoek uitgewezen dat men eerst een beetje huiverig is om zo’n schematische kaart te gebruiken. Vooral omdat de zo
vertrouwde, geliefde en direct herkenbare vorm van de eigen stad mist. Alleen wanneer het op gebruiksgemak aankomt, blijkt een schematische kaart vaak wel sneller en vooral overzichtelijker dan een 1-op-1 waarheidsgetrouwe geografische kaart. Beide kaartsoorten hebben bestaansrecht.”

Wethouder Buijtelaar biedt de buskaart aan aan gedeputeerde Arne Schaddeleeen
Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie