Presentator Kees Hoogendijk voelt binnenstadondernemer Walrick Halewijn aan de tand. Josja Veraart (Natuur- en Milieufederatie Utrecht) en wethouder Hans Buijtelaar luisteren aandachtig.
Presentator Kees Hoogendijk voelt binnenstadondernemer Walrick Halewijn aan de tand. Josja Veraart (Natuur- en Milieufederatie Utrecht) en wethouder Hans Buijtelaar luisteren aandachtig. BDU Media

Gratis openbaar vervoer prikkelt debat over mobiliteit

31 oktober 2019 om 15:38 Verkeer en vervoer

AMERSFOORT Ondanks tegenvallende bezoekcijfers, werd er woensdag levendig gedebatteerd over het thema 'Mobiliteit' in de bibliotheek in Amersfoort. Met name de bereikbaarheid van de binnenstad nu en in de toekomst werd uitgebreid besproken. Het debat werd georganiseerd door nieuwsblad De Stad Amersfoort.nl, RTV Utrecht en de bibliotheek.

Daan Bleuel 

'Mobiliteit' is -bijvoorbeeld door de plannen van het gemeentebestuur voor een autoluwe binnenstad- ook uiterst actueel. Tijdens het debat uitten bewoners van de binnenstad (de Breestraat bijvoorbeeld) -en niet voor de eerste keer- hun zorgen over effecten van die plannen op hun directe leefomgeving.

Walrick Halewijn, die in het panel optrad als vertegenwoordiger van de binnenstadondernemers, constateerde dat de binnenstad op dit moment goed bereikbaar is. Hij reageerde daarmee op de belangrijkste stelling van de debatavond; 'Amersfoort slibt dicht'. ,,Maar ondernemers in het gebied die voor hun onderneming de auto écht nodig hebben, worden wel wat onrustig'', voegde hij daaraan toe. 

Ondernemers in het gebied die voor hun onderneming de auto écht nodig hebben, worden wel wat onrustigWINKELSTAD ALS TOONZAAL Die onrust wordt gevoed door de plannen van het College om het autoverkeer in de binnenstad in de loop der tijd te ontmoedigen en aan regels te binden. Halewijn zag dat ook als een ontwikkeling die nu al zichtbaar wordt: ,,Ondernemers zijn gebaat bij een publiek dat flaneert in het winkelgebied. De binnenstad wordt in toenemende mate een toonzaal, waar het publiek vooral komt kijken. De aankopen -in de winkel of digitaal- worden straks thuisgebracht.'' Daarmee wordt de noodzaak om met de auto (of andere vormen van eigen vervoer) naar de stad te gaan ook kleiner. 

Wethouder Hans Buijtelaar, ook één van de panelleden, benadrukte nog eens dat de groei van de mobiliteit in Amersfoort (die niet los gezien kan worden van de groei van de stad zelf) in belangrijke mate moet worden opgevangen door de fiets. ,,En dat geldt voor het verkeer in de stad zelf, maar ook voor woon-werkverkeer op korte en middellange afstanden'', aldus Buijtelaar. 

FIETSKELDER DE HOF ,,Je moet mensen geen argumenten geven om de fiets te laten staan'', vond Buijtelaar. ,,En dat betekent dat je het mensen zo makkelijk mogelijk moet maken.'' Hij wees daarbij op vergevorderde plannen van het College om onder het Stationsplein een grote fietsenstalling te bouwen. ,,En we onderzoeken of we onder De Hof ook een fietskelder kunnen maken, die makkelijk toegankelijk is.'' Bezoekers suggereerden om daar in de toekomst ook bestaande parkeergarages voor te gebruiken. ,,Als mensen meer gaan fietsen, komt in die garages ruimte vrij'', opperde één van de aanwezigen. Dat plan wees Buijtelaar af. ,,Dat gaat niet werken.'' Naar zijn mening is stalling aan de rand van het centrum voor de fietser niet aantrekkelijk genoeg.

GRATIS OV Op enig moment werd de stemming een beetje prikkelbaar. Uit het publiek kwam de suggestie om de rol van het openbaar vervoer in de stad te vergroten door het gratis toegankelijk te maken. Dat pleidooi kon op sympathie van Josja Veraart, adjunct-directeur van de Natuur- en Milieufederatie Utrecht rekenen. ,,Als je mensen vanuit de auto in het openbaar vervoer kunt krijgen, is het zinvol daarover na te denken.'' Veraart zat ook in het deskundigenpanel. 

Buijtelaar: Waarom zou je mensen die het kunnen betalen met gratis openbaar vervoer gaan subsidiëren?Wethouder Buijtelaar zag er echter niets in: ,,Gratis openbaar vervoer bestaat niet. Dat kost gewoon geld. Bovendien: waarom zou je mensen die het kunnen betalen met gratis openbaar vervoer gaan subsidiëren? Als de belangstelling voor het openbaar vervoer (nu zo'n 2% van de mobiliteit in de stad) zo laag is, kunnen we beter inzetten op de fiets.''

Buijtelaar werd vervolgens uitgedaagd door één van belangstellenden: ,,Volgens een artikel in Trouw subsidiëren gemeenten in Nederland parkeergarages jaarlijks voor een slordige 8 miljard euro. Dat zal in Amersfoort relatief niet anders zijn. Dat weten veel mensen niet. Dat geld kun je ook gebruiken om 'gratis' openbaar vervoer mogelijk te maken. Buijtelaar ontkende een beetje korzelig dat in Amersfoort grote bedragen werden uitgegeven om parkeergarages exploitabel te houden. ,,We hebben als gemeente maar drie garages. Bovendien ben ik wethouder van financiën geweest. Ik ken de cijfers.'' Specifieker werd het niet.

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie