‘Maar weinig mensen weten dat geretourneerde kleding bijna altijd wordt vernietigd’

5 jul, 09:00 Uitderegio
Dare it, Wear it, Share it
Afbeelding

REGIO ,,Webshops zijn eigenlijk helemaal niet open over wat er gebeurt als je je kleding retourneert.” Het zijn de woorden van Amber Kranenburg (20), student communicatie aan de Christelijke Hogeschool Ede. ,,Alles is erop gericht om ervoor te zorgen dat klanten daar zo weinig mogelijk vanaf weten.” Samen met haar klasgenoten Lisa, Geerke, Anne-Roos en Iris heeft Amber de campagne Dare it, Wear it, Share it opgezet. Met als doel? ,,Jongeren bewust maken van de impact die online bestellen met zich meebrengt.”

Dat begon voor de vijf meiden vanuit hun opleiding. ,,Voor een opdracht zaten we te denken aan het thema overconsumptie. Na een week kwam corona en gingen mensen steeds meer kopen, hamsteren en vooral online bestellen”, geeft Kranenburg aan. ,,Ook veel overbodige producten, zonder dat veel mensen daar de gevolgen van weten…” 

Vernietigen is natuurlijk goedkoper dan wassen en stomen

Veel fysieke winkels sloten in maart hun deuren en dat zorgde ervoor dat webshops hun vlucht namen. ,,Hier zijn we onderzoek naar gaan doen, want dit heeft gewoon heel veel negatieve gevolgen, zoals een verhoogde CO2 uitstoot van transport.”

Mis niks, lees alles van Amersfoort


Blijf op de hoogte van alles wat er speelt in de gemeente Amersfoort en omliggende plaatsen met De Stad Amersfoort. Onze redactie plaatst elke dag nieuwe artikelen en exclusieve verhalen online. Als abonnee van De Stad Amersfoort lees je die allemaal. Schrijf je in, dan lees jij ook alles over Amersfoort.