Haverdesembrood
Haverdesembrood Aylin van den Houten

Proof Bakery streeft naar verspillingsvrije bakkerij

Natuur en milieu Deel je nieuws

AMERSFOORT – Proof Bakery in Vathorst maakt in de Verspillingsvrije Week bekend dat ze samen met haar klanten wil streven naar 50% voorspelbaarheid in de productie van de bakkerij om zo bij te dragen aan minder voedselverspilling. Dat wordt gestimuleerd door de klanten vanaf nu de mogelijkheid te bieden om bakkerijabonnementen af te sluiten en om in de nieuwe webshop bestellingen te doen.

Het is voor de bakkerij steeds lastiger om een goede inschatting te maken wat er elke dag gebakken moet worden. “Er is geen peil op te trekken, waar je vroeger een jaar, of per weekdag terugkeek is dat tegenwoordig steeds moeilijker te voorspellen. Bovendien kent desembrood een langer proces waardoor we zeker drie dagen tevoren moeten inschatten wat we willen maken. Dat samen zorgt ervoor dat we regelmatig veel overhouden aan het einde van de dag,” vertelt Vicky Littlejohn, eigenaar van Proof Bakery. “In het kader van het milieu en de duurzaamheid kán het niet meer wanneer er voedsel verspild wordt. Maar ook de tijd, energie en aandacht die geschonken wordt aan het produceren van een ambachtelijk en met de hand bereid product krijgt minder waarde dan het verdient,” zegt ze.

Proof Bakery wil klanten stimuleren om bewust de keuze te maken om te bestellen of zelfs te kiezen voor een vast bakkerijabonnement, om zo de onvoorspelbaarheid te beperken. “Je kiest bijvoorbeeld voor een uitgebreid abonnement waar elke week 5 producten van 5 categorieën inzitten. Het abonnement is goedkoper dan los aanschaffen en hoe langer je het abonnement afsluit, hoe voordeliger het wordt. Een kleiner abonnement of per keer bestellen is ook mogelijk en van harte welkom,” geeft Littlejohn aan.
Er kan zo bepaald worden hoeveel er gebakken moet worden. “Voor een klant is het niet leuk wanneer hij of zij misgrijpt, en ons bakkershart doet oprecht zeer als er zoveel mooie producten aan het eind van de dag niet bij onze klanten terecht komen. We streven daarom naar een voorspelbaarheid van 50% binnen nu en de start van 2020,“ stelt ze.   

Bakkerijproducten die nu over zijn krijgen ook al een passende bestemming. Een deel wordt hergebruikt in de eigen producten. “Eén van onze klanten gebruikt een deel dagoud brood, we stellen bakkerijproducten beschikbaar aan twee zorginstellingen en het gaat een paar keer per week vers of bevroren naar een particuliere voedselbank.” 

advertentie