Violisten Rada en Rossi Ovtcharova en altviolist Emlyn Stam spelen op 2 oktober 'Trio Le Londers' van Ysaye.
Violisten Rada en Rossi Ovtcharova en altviolist Emlyn Stam spelen op 2 oktober 'Trio Le Londers' van Ysaye. Alexandra Hunts, Dyliana Florentin , Rob Overmeer

Strijktrio speelt uniek werk van Eugène Ysaÿe; ‘Complex, maar ontroerend mooi’

26 september 2021 om 10:30 Muziek

AMERSFOORT Twee violisten en een altviolist spelen zondag 3 oktober in de Amersfoortse Elleboogkerk ‘Trio Le Londres’ van de Belgische componist Eugène Ysaÿe. Het lijkt een ingewikkeld en niet meteen toegankelijk werk, zegt de Amersfoortse violiste Rossi Ovtcharova. ,,Maar voor degenen die zich daarover heen zetten en ervoor open staan, is het een adembenemend en ontroerend mooi stuk.’’ 

De meeste Nederlanders hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van Ysaÿe (spreek uit: ie-sa-ie) en dat geldt ook voor de Hongaarse componist Zoltán Kodály (kodaai), waarvan het trio ‘Serenade’ zal spelen. ,,Juist omdat deze bijzondere werken hier bijna nooit worden uitgevoerd, willen we ze ten gehore brengen. En de Elleboogkerk heeft een heel prettige en serene sfeer die er perfect bij past’’, verklaart Ovtcharova de keuze. De twee andere leden van het gelegenheidstrio zijn haar zus Rada en Emlyn Stam, die beiden deel uitmaken van het New European Ensemble. 

STRIJKTRIO De twee stukken zijn geschreven voor een strijktrio: twee violen en een altviool, vertelt Ovtcharova. ,,Alle drie de instrumenten zijn even belangrijk. Ik speel de eerste viool, die is wat solistisch van karakter. Rada speelt de tweede viool, die eigenlijk de verbinding tussen de eerste viool en de altviool van Emlyn is. De altviool geeft een mooie, donkere kleur aan het geheel, vaak als tegenpool van de eerste viool, die juist vrij hoog zingt.’’

In ‘Trio Le Londres’ komen alle drie de instrumenten volledig tot hun recht. ,,Dat stuk is heel ‘vol’ geschreven. Elk van ons speelt meerdere stemmen tegelijk, die voortdurend in elkaar over gaan. Dat maakt dat er geen ‘leider’ is, maar drie gelijke stemmen die als het ware samen een ingewikkeld breiwerk maken.’’

ENORME INVLOED In tegenstelling tot het grote publiek is Ysaÿe (1858-1931) voor (professionele) violisten geen onbekende. Integendeel. Ovtcharova: ,,Hij was een van de grootste violisten van zijn tijd en heeft een enorme invloed gehad op een hele generatie violisten. Verder was hij ook dirigent, pedagoog en componist. Zo componeerde hij onder meer een reeks beroemde sonates. Het is onvermijdelijk: elke violist komt met Ysaÿe in aanraking.’’

Háár kennismaking beviel. ,,Ik kan mezelf helemaal in de muziek van Ysaÿe verliezen. Het is heel melodieus, maar ook complex: je ontdekt steeds nieuwe lijnen. Niet alleen als violist, maar ook als luisteraar kun je je er helemaal aan overgeven en je even tijdloos voelen. ‘Trio Le Londres ‘ neemt je helemaal op en zet het dagelijks leven even uit je hoofd.’’

Het laatste deel, een folkdans, is een vreugdevolle viering van het leven

DROMERIG Ook Kodály (1882-1967) is in Nederland niet heel bekend. Hij is net als Ysaÿe een moderne componist, maar zijn werk is vooral folkloristisch. ,,Beiden zijn heel melodisch en dromerig, maar waar Ysaÿe soms een heel drukke structuur en complexiteit kent, is Kodály veel simpeler en puur van karakter.’’

De keuze voor de Hongaarse componist lag voor Ovtcharova voor de hand. ,,Ik ben zelf Bulgaars van afkomst en herken in de Hongaarse muziek veel overeenkomsten. Het voelt dus een beetje als thuiskomen. Serenade is een verrassend stuk ook, met een prachtig langzaam deel waarin je echt vogeltjes hoort. Je ziet jezelf zo in de natuur staan. En het laatste deel, een folkdans, is een vreugdevolle viering van het leven.’’

Het concert op zondag 3 oktober vindt plaats in de Elleboogkerk (Langegracht 36) en begint om 15.30 uur. Kaarten kosten 15,00 euro en zijn verkrijgbaar via de website rossiviool.com. Op die website staat ook een video met een uitgebreid interview met de drie musici.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie