
Gratis hulp bij vragen over digitaal contact met de overheid
20 september 2023 om 07:30 MensenAMERSFOORT Bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) van de Bibliotheek Eemland zitten mensen klaar om te helpen met inloggen bij bijvoorbeeld de apotheek of voor hulp bij andere digitale opdrachten. In alle zeven vestigingen van de Bibliotheek Eemland is er minstens twee keer in de week een IDO-spreekuur waar mensen zonder afspraak terecht kunnen voor hulp.
,,Veel mensen weten vaak niet precies waar ze overheidsinformatie kunnen vinden”, zegt IDO-coördinator Lucienne van der Peet. ,,Ze zijn daarbij ook onzeker en bang om iets fout in te vullen. De IDO-medewerkers kunnen die angst wegnemen door samen met de klant rustig de goede informatie op te zoeken en uit te leggen hoe het zit.”
INLOGGEN
Anjuska Broekman, die in de bibliotheekvestiging in Vathorst het IDO-spreekuur doet, heeft al veel klanten geholpen met het installeren van de DigiD-app en laten zien hoe ze daarmee zelf kunnen inloggen. ,,Ook heb ik geholpen met het aanvragen van het gratis OV-abonnement voor 66-plussers binnen de provincie Utrecht. Er zitten bepaalde voorwaarden aan vast, maar die moet je wel weten te vinden.” In Hoogland hielp IDO-medewerker Nathalie Slijngard een man die naar Amersfoort wilde verhuizen en zich in wilde schrijven op WoningNet. ,,Ik heb hem geholpen met inloggen, maar toen bleek dat hij niet online kon bankieren terwijl er wel digitaal een bedrag moest worden overgemaakt. Ik kon toen niet verder, maar ik heb hem wel doorverwezen, en hij was daar erg blij mee.”
Hulp kan ook heel simpel zijn, zo maakte Liesbeth Rademaker van het Eemhuis mee. ,,Een mevrouw wilde een aanvraag indienen voor een kapvergunning voor een boom in haar tuin. Ze was digitaal vaardig, ze wist de overheidswebsite te vinden waar ze dat kon regelen. Maar de site vroeg om een foto die niet groter was dan 25 kilobyte. Haar foto was te groot, en ze wist niet hoe ze dat voor elkaar moest krijgen. Uiteindelijk is het gelukt. Mensen die langskomen, zijn vaak angstig als het gaat om digitale zaken”, ziet Liesbeth in het Eemhuis. ,,Dan zitten ze onzeker achter hun toetsenbord als ze op websites gegevens moeten invullen. Ze begrijpen dan niet precies wat er wordt gevraagd.”
DIGITAAL BIJBLIJVEN
,,Sommige mensen willen digitaal bijblijven”, ziet ook Slijngard. ,,En dat is goed, daar hebben we cursussen voor, zoals Klik & Tik en DigiVitaler. Maar er is ook een groep die dat niet meer wil, die er maar onzeker van wordt. Ik snap dat wel. En het maakt mij niet uit, hoor. Ook die mensen help ik met alle liefde.”
Openingstijden Informatiepunt
De Bibliotheek het Eemhuis
Dinsdag 10.00 - 12.00 uur, donderdag 18.00 - 20.00 uur, vrijdag 13.00 - 15.00 uur.
De Bibliotheek Hoogland
Dinsdag 14.30 - 16.00 uur, donderdag 10.30 - 12.00 uur.
De Bibliotheek Vathorst
Donderdag 10.30 - 12.00 uur, vrijdag 15.00 - 16.30 uur.