De kruising Leusderweg/Borneoplein: Nummer één op een top-tien met gevaarlijke plekken voor fietsers.
De kruising Leusderweg/Borneoplein: Nummer één op een top-tien met gevaarlijke plekken voor fietsers. Jeroen de Valk

Fietskelder onder de Hof, 'Park and Bike' en top-tien knelpunten

24 juli 2019 om 07:15 lokaal

AMERSFOORT De gemeente werkt aan een actieplan om de stad veiliger te maken voor fietsers. Amersfoort kent heel wat gevaarlijke plekken, en dat terwijl de stad juist het fietsverkeer wil bevorderen. De bedoeling is, dat het fietsgebruik in het jaar 2030 met een kwart is toegenomen.

Jeroen de Valk

Het opmerkelijkste voorstel van het 'Fietsplan 2019-2022' is: een fietsenkelder onder de Hof. De aanleg daarvan wordt een ingrijpende operatie waarvoor de terrassen en de markt tijdelijk zullen moeten wijken.

Verkeerswethouder Hans Buijtelaar laat weten: ,,Het gebied rond de Hof trekt veel fietsers vanwege winkels, horeca en markt. Daarom gaan we onderzoeken of een nieuwe stalling daar uitkomst kan bieden.''

NIEUWE POORT Nog een opvallend plan: 'Park & Bike'. Parkeerplekken aan de rand van de binnenstad waar de automobilist zijn auto laat staan en verder gaat met de fiets. Het plan komt nog niet met concrete locaties. 

Op verzoek van de gemeente ging een onderzoeksbureau op zoek naar de ergste knelpunten. Drie locaties bleken dusdanig problematisch, dat ze een aparte behandeling verdienen: De Nieuwe Poort, de Noordewierweg en de Kamp.

Buijtelaar én de raad willen dat De Nieuwe Poort op korte termijn wordt aangepakt; dat wordt dan geen miljoenenklus waarbij nieuwe tunnels worden aangelegd. Met kleinere ingrepen kan de veiligheid al worden bevorderd. Als de bocht van het fietspad naar de oversteekplaatsen ruimer wordt, zien automobilisten de tweewielers eerder aankomen.

NOORDEWIERWEG De Noordewierweg moet, als het aan de raad ligt, ook vlot worden aangepakt. Buijtelaar pleitte onlangs voor een meer tijdrovende aanpak waarbij een groter deel van de wijk onder handen wordt genomen.  

De Kamp, intussen, blijft een hoofdpijnonderwerp. Er zijn woningen én winkels, er rijden auto's, fietser en véél scooters en dat allemaal in dat smalle straatje. Het fietsplan komt met suggesties. Enkele daarvan: weer het doorgaande gemotoriseerde verkeer, maak er een fietsstraat van en zorg voor veilige oversteekplekken voor voetgangers. Wel moeten alle 'stakeholders' ofwel betrokkenen worden gehoord. Dat is een complexe zaak, want menige winkelier wil enerzijds een rustige straat maar anderzijds zelf toch bereikbaar blijven.

BORNEOPLEIN Het plan heeft een top-tien van onveilige fietslocaties samengesteld, waarbij de genoemde plekken - De Nieuwe Poort, de Noordewierweg en de Kamp - buiten beschouwing worden gelaten. Op 1 en 2 staan kruisingen met de Leusderweg: met achtereenvolgens het Borneoplein en de Kersenbaan. Met tal van maatregelen wil het plan de rotonde bij het Borneoplein veiliger maken. Vijf wegen ontmoeten elkaar hier. Het simpelste voorstel: verplaats de bushaltes, zodat het verkeer meer ruimte krijgt.

Tot de weinige knelpunten in de oude binnenstad behoort (op de derde plaats) de kruising Kleine Spui/Westsingel. Voor veel fietsers en automobilisten is het niet duidelijk wie voorrang heeft. Het plan pleit hier juist voor een versmalling van de rijbaan; dat zou het kruispunt overzichtelijker maken.

De overige plekken zijn: (4) Flierbeeksingel/Van Randwijcklaan, (5) de Schimmelpenninckstraat als geheel, (6) Grote Spui/Grote Spui, (7) Radiumweg/Nijverheidsweg Noord, (8) Ringweg Randenbroek/Mendelsshonstraat, (9) Abraham Blankaartsingel/Nijenrode en (10) Abraham Blankaartsingel/Sara Burgerhartsingel.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie