Herman Coppus aan het werk in zijn woning in Ravenstein.
Herman Coppus aan het werk in zijn woning in Ravenstein. Rob Pluim

Tentoonstelling 'Reflectie' in het Mondriaanhuis

6 november 2018 om 09:56 lokaal

AMERSFOORT Onder de titel 'Reflectie' toont het Mondriaanhuis tot en met 10 maart 2019 diverse werken van Herman Coppus. In twee zalen van het museum zijn van hem papierreliëfs en sculpturen in glas en brons te zien.

Coppus laat zich vooral inspireren door het constructivisme en de geometrische abstractie. Hij heeft daarin een geheel eigen beeldtaal weten te ontwikkelen met veel aandacht voor kleur, ritme en lichtwerking. Herman Coppus (Horst, 1955) vindt het 'helemaal geweldig' om te exposeren in het geboortehuis van de pionier van de abstracte kunst. ,,Hoewel ik me geenszins wil vergelijken met Mondriaan, vind ik mijn werk daar heel mooi passen,'' vertelt hij.

Een groot deel van zijn werk bestaat uit geometrische vormen die zich in een vierkant of rechthoek herhalen tot een patroon. Wie langer stilstaat bij zijn papierreliëfs, ziet een ingenieus en steeds veranderend spel van vorm en licht. Hoewel Coppus zich in zijn kleurgebruik beperkt tot de primaire kleuren en zwart en wit, laten zijn werken door reflectie en schaduwwerking vanuit verschillende standpunten een verrassend rijk palet van steeds wisselende kleurschakeringen zien.

LAATBLOEIER Als kunstenaar zou je Coppus een laatbloeier kunnen noemen. ,,Ik maak al ruim twintig jaar autonoom werk, maar pas sinds de laatst vijf jaar toon ik het actief aan de buitenwereld,'' vertelt hij. Na diverse exposities bij galeries en kunstmanifestaties is de tentoonstelling in het Mondriaanhuis zijn eerste museale presentatie. Zijn opleiding volgde Coppus aan de Stadsacademie van Maastricht, nu de Academie Beeldende Kunsten. Daarna volgde een loopbaan als docent in beeldende vakken en kunstgeschiedenis, vanaf eind jaren '90 combineert Coppus het lesgeven met het kunstenaarschap. Coppus woont en werkt in Ravenstein, het schilderachtige vestingstadje aan de Maas in Noord-Brabant. In het sfeervolle historisch pand waarin hij met echtgenoot Marij woont, staat midden in woonkamer de werktafel van de kunstenaar. Aan deze tafel werkt hij dagelijks aan zijn reliëfs. Met engelengeduld en een aan perfectionisme grenzende precisie, snijdt Coppus daar de kubussen of andere vormen die nodig zijn voor het patroon waar hij op dat moment aan werkt.

GLAS Herman Coppus werkt niet alleen met papier, maar ook met brons en glas. Coppus: ,,Het glassculptuur dat ik in het museum heb opgebouwd bestaat uit stroken glas, die zijn gestapeld tot een monumentale, transparante vorm van twee meter hoog. De glasstroken liggen los op elkaar; slechts de bovenste stroken zijn gefixeerd met lijm.'' Coppus geeft zijn reliëfs of sculpturen geen titel. Dat heeft misschien iets te maken met het feit dat de kunstenaar niet houdt van getheoretiseer over zijn werk. Dat wordt al snel zo pretentieus, vindt hij.

NIEUW WERK Pretentieus is Coppus zeker niet, maar wel een zeer gedreven kunstenaar. Zijn werklust is groot en zijn productie hoog; bijna wekelijks verschijnt er een nieuw werk van zijn hand. Tijdens het maken van een reliëf ontstaan vaak alweer nieuwe ideeën voor een volgend werk. Uit reststukjes van een eerder gemaakt reliëf ontstaat vaak weer nieuw werk.

Willem Japp Van Essen
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie