Vlnr Maurice Lammerts van Bueren, Karin Strobos, Erik Slik, Elisabeth Hetherington en Martijn Cornet.
Vlnr Maurice Lammerts van Bueren, Karin Strobos, Erik Slik, Elisabeth Hetherington en Martijn Cornet. Niek Idelenburg

Veelkleurig muzikaal palet op festival September Me

17 september 2021 om 09:30 Evenementen

Het thema van festival September Me 2021 is Helden. In het openingsconcert Helden op donderdagavond 23 september brengt het Ragazze Quartet werk van componist Garth Knox. Hij schreef speciaal voor het kwartet Four into twenty. 

Voor het Ragazze Quartet is Garth Knox een onbetwiste held. Knox gaat graag de verbinding aan tussen verschillende stijlen waarbij hij middeleeuwse en barokmuziek overtuigend naar het heden brengt. Holland Opera directeur Niek Idelenburg verheugt zich op het openingsconcert. ,,In zo’n openingsconcert wordt zo’n beetje de toon gezet van het festival. Het is rijk en gevarieerd. Het is als een koektrommel waarin voor elk wat wils is.” 


ORKATER Idelenburg is ook grote fan van Orkater. Zij treden op vrijdagavond op in de Panoramalounge van De Flint. Daar brengen ze Zwarte Raam, een weefsel van muziek en taal. Hedendaagse klanken snijden en vervormen de dansmuziek en voeren uiteindelijk de boventoon in wereldprobleem op kamerformaat. In de Afaszaal is er op diezelfde vrijdag Quatuor pour la fin du Temps van Olivier Messiaen. Dit kwartet voor het ‘einde der tijden ‘is eerder een verkenning in klankkleur en sfeertekening dan een conventionele compositie. Violist Pieter van Loenen verdiepte zich in het stuk en het achtergrondverhaal.

DINERCONCERT Tijdens September Me is er ook muziek in een dinerconcert. Dat gebeurt op vrijdag met muziek van de Turkse zangeres Sanem Kalfa en de poly-instrumentalist George Dumitriu. Op zaterdag is het dinerconcert gewijd aan zanger en acteur Harry Belafonte. In zang, in muziek, in verhalen komt de eeuw van Harry Belafonte - 94 jaar inmiddels - tot leven. Heel bijzonder is ook het Cello Octet Amsterdam op zaterdagavond in de Theaterzaal. Dit ensemble gaat zich wagen aan een arrangement van de beroemdste popplaat aller tijden Sgt. Peppers lonely heart club band van de Beatles. Hoe speel je Lucy in de sky with diamonds op acht cello’s. Het Cello Octet Amsterdam laat het horen. 

Ongetwijfeld zullen veel bekende liedjes van Bannink de revue passeren

COMPLEXITEIT In de St. Aegtenkapel klinkt vroeg op zaterdagavond de sonate voor vioolsolo van Bela Bartok die vanwege zijn complexiteit het uiterste van violist Nurit Stark zal vragen. Op zaterdagavond maakt bariton Thomas Oliemans de verbinding tussen componist Franz Schubert en zijn idool Harry Bannink. Beide componisten zijn op eigen wijze meesters van de kleine vorm. De subtielste veranderingen in de harmonie en melodie zijn van cruciaal belang voor het begrip en de uitbeelding van de tekst. Overigens noemde Bannink zichzelf geen componist. En toch reproduceerde hij moeiteloos alle denkbare genres, zonder dat het flauwe pistaches werden. Bannink koos voor veel stijlinvloeden want vanachter de vleugel wilde hij de hele muzikale kosmos in zijn handen kunnen houden. Schubert is in zijn Schwanengesang relatief snel en in majeur. Dat heeft hij gemeen met Bannink die in een lied als Stormvloedkering, wat gaat over een tragische gebeurtenis, ook een zekere lichtheid laat zien. Ongetwijfeld zullen veel bekende liedjes van Bannink de revue passeren. 

MINEUR Thomas Oliemans is ook een begenadigd pianist want hij begeleidt zichzelf op de piano. Dat alleen al vereist vakmanschap. Op zondagmiddag 26 september zullen de Songs of Travel and Farewell in premiere gaan. Componist Niek Idelenburg verwijst hier niet naar de Songs of Travel van Vaughn Williams. ,,Ik vind het geven van een titel altijd lastig. Het onderwerp, de thematiek is door corona ingegeven. Tijdens die zware lockdowns konden we niet reizen, soms zelfs niet naar buiten of moest je afscheid van iets of iemand nemen. Het zijn filosofische stukken die op het slotstuk na allemaal in mineur zijn gecomponeerd. Ik neig er overigens vaak toe om in mineur te componeren omdat majeur gauw banaal dreigt te worden. De achttien liederen zijn voor solostem en voor vocaal kwartet. Iedere zanger zingt twee liederen. Omdat ik toch altijd aan een operavorm denk hebben de liederen onderling een duidelijk verband en is er ook een dialoog in de sololiederen.”

MAJEUR ,,In een cyclus als bijvoorbeeld Winterreise zijn het duidelijk vierentwintig losse liederen terwijl ik in mijn liederen veel meer een verbondenheid, een muzikale boog wil creëren. Er zijn vier stukken a capella. Donemus acht deze delen ook erg geschikt voor koren. Ook heb ik muziek voor alleen piano in de Songs of Travel and Farewell geschreven. Ook dat ontbreekt vaak in klassieke liedcycli waardoor het veel vraagt van de concentratie en spanningsboog van de luisteraar. Het laatste lied, het slotstuk, begint treurig a capella afgewisseld door een intermezzo op piano en gaat dan met vierstemmige zang en piano in majeur verder. Dan vind ik de majeur toonsoort wel op zijn plaats om een juichend statement te maken”, aldus Idelenburg. 


door Peter Bruinsma

In Theater De Flint, de St. Aegtenkapel en de Veerensmederij vindt van 23 september tot en met 26 september het kamermuziek festival September Me plaats. Artistiek leider van het festival is het Ragazze Quartet. Kijk voor meer informatie over tijden en het programma van festival September Me op: www.september-me.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie