Patrick Seves voelt zich machteloos. Hij is in de afgelopen maanden tien kilo afgevallen, slaapt slecht en voelt zich steeds somberder.
Patrick Seves voelt zich machteloos. Hij is in de afgelopen maanden tien kilo afgevallen, slaapt slecht en voelt zich steeds somberder. Rinus van Denderen

Onderzoek impact coronacrisis op mkb: ‘Ik heb een gezond bedrijf, waarom helpt de overheid niet?’

5 november 2020 om 07:30 Corona Onderzoek impact corona op MKB

AMERSFOORT Het is een krankzinnig jaar, verzucht Kostas Georgiadis. De horeca-ondernemer heeft in de afgelopen dertig jaar veel meegemaakt maar nooit zulke pieken en dalen als in 2020. De eigenaar van het Griekse restaurant Pallas Athene op de Hof, de naastgelegen kroegen J&D en café Koetje en mede-eigenaar van Pallas ging van nul euro omzet halverwege maart naar een van de beste zomers ooit en zit begin november wéér in de overleefstand. 

,,In de zomer was het geweldig. De terrassen zaten propvol. De gasten waren heel gemoedelijk, ze waren blij om weer uit eten te kunnen gaan en veel mensen bleven in Nederland. We hadden toeristen uit Brabant, Overijssel en veel Belgen. Een groot deel van het omzetverlies uit het voorjaar heb ik zo weer goed kunnen maken. Maar nu het is weer wachten op betere tijden.”

Kostas Georgiadis gaat ervan uit dat zijn zaken tot aan de kerst dicht moeten blijven. Al biedt hij bij Pallas Athene wel bezorgservice. Dat is vooral om zijn, veelal jonge, personeel aan het werk te houden. In de tussentijd zit Kostas niet stil, dat kan hij ook niet. De ondernemer zit middenin een verbouwing. Het concept van het nieuwe restaurant Pallas in de Krommestraat wordt noodgedwongen al weer omgegooid. ,,We wilden wat nieuws introduceren in Amersfoort. Een modern Grieks restaurant, een wat hoger segment, met verse vis van de Griekse eilanden en duurdere wijnen.” 

Tot zijn spijt is dit vis- en wijnrestaurant slechts drie maanden open geweest van december vorig jaar tot de lockdown in maart. Het had volgens Kostas een redelijke start, maar zat nog wel in de opstartfase. ,,Zo’n nieuwe zaak heeft tijd en geld nodig en met corona durf ik dat niet aan. Het is te onzeker in deze tijden.” Met zijn twee compagnons maakt hij er nu een laagdrempelig restaurant van met veel kleine gerechten en een winkel met speciale Griekse producten zoals olijfolie.

Lees ook:
Deel 1 over de horeca: ‘Iedereen in horeca moet z’n verlies nemen’
Deel 2 over de evenementenbranche: ‘Wij zijn doeners, kijken wat wel kan’
Deel 3 over het mkb: Minder drukke winkelstraten, meer contact met vaste klanten
Deel 4 over kansen en mogelijkheden: ‘Deze tijd haalt het beste bij je naar boven’
Deel 5 over omzetverlies: ‘Ik heb een gezond bedrijf, waarom helpt de overheid niet?’

GEZOND BEDRIJF Net zoals de restaurants is horecaslager Van de Klashorst getroffen door de coronacrisis. ,,Ik heb al twintig jaar dezelfde boekhouder en nooit eerder hebben we zo’n lage omzet gehaald. Vorige week was het 75 procent minder dan vorig jaar”, zegt eigenaar Gert van de Klashorst. In totaal denkt hij dit jaar ongeveer de helft minder omzet te draaien dan in 2019. Hij klinkt berustend. De slager is de vierde generatie in het familiebedrijf en heeft in de afgelopen jaren een gezond bedrijf opgebouwd. ,,Wij kunnen wel tegen een stootje, het pand is ons eigendom en we hebben verder geen bankkosten.” Van de Klashorst levert vlees aan zo’n honderd restaurants en snackbars in Midden Nederland en profiteerde ook een beetje mee van de goede zomer. Zijn verlies was echter te weinig om in aanmerking te komen voor de tweede NOW-regeling. ,,Voor de horeca was het een goed seizoen alleen de knallers ontbraken. Evenementen als Lepeltje, Lepeltje en Proef Amersfoort gingen niet door en daar moet ik het zomers wel van hebben.”

(Artikel gaat verder onder de afbeelding.)


Kostas Geiorgiadis van Pallas Athene gaat ervan uit dat zijn zaken tot aan de kerst dicht moeten blijven.  - Foto: Rinus van Denderen

In de horecagroothandel zijn de marges niet heel groot, vertelt Van de Klashorst. ,,In een slecht jaar heb je vijf procent omzetverlies en in heel goed jaar zo’n acht procent meer.” Om nog een klein beetje omzet te draaien is de horecaslager gaan leveren aan particuliere klanten. Tijdens de eerste lockdown in maart moest hij zo snel mogelijk van zijn vlees af en heeft hij het voor stuntprijzen weggedaan, nu had hij meer tijd om het voor te bereiden. ,,Ik ben een antieke ondernemer. Ik deed niks met sociale media, maar gelukkig is mijn zoon wel handig. Hij heeft het voor mij opgezet.” Via de Facebookpagina van de horecaslager kunnen klanten voor minimaal vijftig euro hun eigen vleespakket samenstellen waarna het gratis wordt bezorgd. ,,Het is niet het meest efficiënt, maar het is fijn om het personeel aan het werk te houden. Ik stap af en toe ook in de bestelbus, je moet wat.” Van de Klashorst maakt zich wel zorgen over de horeca. ,,December is de topmaand, de restaurants moeten waarschijnlijk langer dichtblijven en dat is vooral voor beginnende ondernemers heel lastig. Begin 2021 is de rek er bij veel klanten wel uit, ben ik bang.”

Ik ben een antieke ondernemer. Ik deed niks met sociale media, maar gelukkig is mijn zoon wel handig

HUURKORTING Kostas merkt dat het nu al lastig is. De derde NOW-regeling kan hij pas vanaf half november aanvragen, in de tussentijd moet hij wel zijn 32 man personeel betalen. ,,Een deel van het salaris heb ik deze maand overgemaakt, het andere deel komt volgende maand”, vertelt hij.

Daarnaast is hij nog in onderhandeling met zijn tussenhuurder over huurkortingen tijdens het begin van de lockdown. Pandeigenaar Stadsherstel, die tientallen monumentale panden in Amersfoort bezit, heeft al wel kortingen aangekondigd. Naast de kwijtschelding van een maand huur, bieden zij van oktober dit jaar tot december 2021 een korting van 20 procent. ,,Dit is op initiatief van ons”, vertelt een woordvoerder van Stadsherstel, die ervan uitgaat dat de tussenhuurder de korting doorberekend. ,,Wij denken dat de horeca en winkeliers het nog lang lastig hebben en wij willen hen graag tegemoet komen.”

GEEN OVERHEIDSSTEUN Afgezien van de eerste twee maanden is 2020 een verschrikkelijk jaar voor Patrick Seves (hoofdfoto). De eigenaar van Garderobe Amersfoort heeft de afgelopen maanden naar eigen zeggen honderden keren gebeld naar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Deze overheidsinstantie is verantwoordelijk voor het beoordelen en het uitkeren van de coronasteun voor het bedrijfsleven. ,,Elke keer dat ik belde kreeg ik weer iemand anders van de klantenservice aan de lijn en moest ik het verhaal opnieuw uitleggen.”

Ik heb een gezond bedrijf, ik werk hard voor mijn geld en moet noodgedwongen dicht. Waarom helpt de overheid mij niet?

Seves heeft sinds vier jaar een stadsgarderobe in de Lavendelstraat, in het voormalige pand van feestwinkel De Zotte Inval. Het uitgaanspubliek kan voor twee euro zijn jas en tas achterlaten. Elke week maakten honderden mensen daar gebruik van. Door de lockdown in maart ging ook zijn bedrijf dicht. Seves kreeg net als alle ondernemers wel een eenmalige uitkering van vierduizendeuro maar dat was niet genoeg om al zijn vaste lasten van te betalen. Toen in juli de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL-regeling) werd opengesteld, stuurde Seves gelijk zijn aanvraag op. Hij voldeed aan beide voorwaarden: meer dan dertig procent omzetverlies en meer dan 4.000 euro vaste lasten over een periode van vier maanden ,,Ik had helemaal geen omzet, 100 procent verlies”, vertelt een gefrustreerde Seves. Toch kreeg Seves te horen dat zijn bedrijf niet in aanmerking kwam voor de TVL-regeling.

(Artikel gaat verder onder de afbeelding.)


Om nog een klein beetje omzet te draaien is de horecaslager gaan leveren aan particuliere klanten. - Rinus van Denderen

Voor de bepaling van de vaste lasten maakt de RVO gebruik van een rekenmethode gebaseerd op branchegegevens van het CBS. De omzet van het tweede en derde kwartaal uit 2019 worden daarbij als uitgangspunt genomen en na berekening moeten de vaste lasten hoger zijn dan 4.000 euro. Die van Seves lagen een paar honderd euro lager. ,,Dat komt omdat ik in de zomer veel minder omzet draai. Mensen hebben geen jas bij zich, in de herfst en in de winter is mijn omzet zeker twee zo hoog. Maar mijn vaste lasten zijn over elke maand wel hetzelfde.” De ondernemer begrijpt er niets van. ,,Ik heb een gezond bedrijf, ik werk hard voor mijn geld en moet noodgedwongen dicht. Waarom helpt de overheid mij niet?” Na vier maanden wachten hoort Seves dat RVO ook niet gehoor geeft aan zijn bezwaren. Een woordvoerder van de overheidsinstantie noemt het ,,enorm vervelend” voor hem. ,,Wij zijn een uitvoeringsorganisatie en kunnen de regels ook niet aanpassen. Maar we hadden wel eerder met hem contact moeten opnemen.”

Seves voelt zich machteloos. Hij is in de afgelopen maanden tien kilo afgevallen, slaapt slecht en voelt zich steeds somberder. Als laatste redmiddel heeft Seves vorige week donderdag een filmpje opgenomen waarin hij zijn verhaal doet en mensen vraagt om hem financieel te steunen. Het lijkt iets te helpen.
Inmiddels is er ruim tweeduizend euro binnengekomen.

Onderzoek impact coronacrisis op mkb in Amersfoort
Dit project wordt gefinancierd door het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. De komende maanden onderzoekt Huib de Zeeuw voor De Stad Amersfoort en het weekblad De Groene Amsterdammer wat de economische impact is van de coronacrisis op het midden- en kleinbedrijf in Amersfoort. Voor dit onderzoek wil hij tot het einde van 2020 een aantal ondernemers volgen uit verschillende sectoren. Zou je willen meewerken aan dit project, laat het weten via: onderzoek@stadamersfoort.nl.

Geschreven door Huib de Zeeuw.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie