Corona Coffee Corazon eigenaar Dirk-Jan Stip.
Corona Coffee Corazon eigenaar Dirk-Jan Stip. Foto Rinus van Denderen

Onderzoek impact coronacrisis op mkb: ‘Deze tijd haalt het beste bij je naar boven’

29 september 2020 om 14:12 Corona Onderzoek impact corona op MKB

AMERSFOORT De regio Amersfoort is iets minder zwaar getroffen door de crisis dan de rest van Nederland, al is de leegstand in winkelgebieden wel hoger dan het landelijke gemiddelde. Een drietal ondernemers gelooft vooral in kansen en mogelijkheden. ,,Het is een gekkenhuis, we zijn deze maand helemaal volgeboekt.” Wiebe Lempke kan het amper geloven. Midden in de coronacrisis begon hij met zijn team een nieuw bedrijf. 

Huib de Zeeuw

In recordtempo bouwden ze Webinary: een digitaal platform en een televisiestudio met lampen, monitors en camera’s voor het uitzenden van professionele webinars voor het bedrijfsleven. En dat loopt inmiddels als een trein. Officieel is het nog onderdeel van zijn productiebedrijf AV Brothers; maar op termijn wil Lempke er een apart bedrijf van maken. Vrienden en kennissen verklaarden hem halverwege maart voor gek. ,,Draai je niet een beetje door?”, zeiden ze tegen Lempke. 

Op het moment dat de ene na de andere opdrachtgever mailt dat het congres niet doorgaat, stuurt hij een mail naar zijn netwerk met de titel: ‘Het antwoord op het coronavirus voor uw evenementen’. Met zijn bedrijf AV Brothers dat in 2014 neerstreek in de voormalige Prodentfabriek in De Nieuwe Stad verzorgt hij audiovisuele producties tijdens congressen. Door de lockdown kwam die sector geheel stil te leggen. Maar Lempke is niet iemand die wacht op het onheil, hij ziet vooral kansen en mogelijkheden.

(Artikel gaat verder onder de afbeelding).


Wiebe Lempke begon midden in de coronacrisis een nieuw bedrijf.  Foto: Rinus van Denderen

Misha Luyckx heeft dezelfde instelling. Ze heeft reden tot klagen, maar dat zit niet in haar aard. ,,Ik ben een positief ingesteld mens”. Haar conceptstore ZUID op de Leusderweg was nog geen drie maanden open toen het vanwege de coronamaatregelen al weer dicht moest. ,,Mijn zoon zat boven te juichen want de school ging dicht en een verdieping lager zat ik huilend op de bank. Mijn droom leek voorbij.” 

Luyckx herpakte zich en verkocht aan de deur koffie, taart en lunch. Een vriend bouwde een webshop voor de verkoop van kleding en woonaccessoires uit de bijbehorende winkel. Met de steunmaatregelen van de overheid en een bijstandsuitkering kon Luyckx het net redden. Aan de gasten ligt het niet. Inwoners van Amersfoort-Zuid weten haar witte houten strandpaviljoen met bijbehorend terras en weelderige tuin op een voormalig stukbraakliggende grond goed te vinden. Luyckx merkt dat het nu al een buurtfunctie vervult, eenzame ouderen komen via een buurtstichting een kop koffie drinken, kinderen volgen klei- en boetseerworkshops en elke twee weken is er een pubquiz. Precies zoals Luyckx voor ogen had. Maar pas in september lukte het om quitte te draaien. De volgende stap is de avondkeuken, de vergunning is al binnen, nu nog een goede chefkok. Eind oktober wil ze proefdraaien. ,,Ik overleef het niet als ik alleen een koffiehuis ben.”

Lees ook:
Deel 1 over de horeca: ‘Iedereen in horeca moet z’n verlies nemen’
Deel 2 over de evenementenbranche: ‘Wij zijn doeners, kijken wat wel kan’
Deel 3 over het mkb: Minder drukke winkelstraten, meer contact met vaste klanten
Deel 4 over kansen en mogelijkheden: ‘Deze tijd haalt het beste bij je naar boven’
Deel 5 over omzetverlies: ‘Ik heb een gezond bedrijf, waarom helpt de overheid niet?’

MINDER KRIMP, MEER LEEGSTAND De coronacrisis treft alle ondernemers in Amersfoort, maar toch lijkt de stad en regio er als geheel relatief goed vanaf te komen. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat het aantal faillissementen in Amersfoort dit jaar bijzonder genoeg lager is dan in 2019. In het tweede kwartaal gingen slechts vijf bedrijven failliet terwijl dit een jaar eerder nog achttien waren. Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat regio Utrecht-Amersfoort minder hard krimpt ten opzichte van vorig jaar (4,5 procent) dan de rest van Nederland (5,6 procent). Volgens hoofdonderzoeker Otto Raspe is de zogenoemde sectorstructuur relatief gunstig. ,,De regio heeft niet zoveel intensieve industrie en logistiek, sectoren die afhankelijk van zijn van het buitenland, maar iets meer zakelijke diensten en veel onderwijs en gezondheidszorg. Ook is de horeca vooral op de regio gericht en is minder gericht op internationale toeristen en zakenmensen.”

Mijn zoon zat boven te juichen want de school ging dicht en een verdieping lager zat ik huilend op de bank. Mijn droom leek voorbij

Gertjan Slob van het onderzoeksbureau Locatus wijst erop dat de leegstand in de winkelgebieden in Amersfoort met 9,7 procent hoger is dan het landelijke gemiddelde (7,6), maar lager dan stadscentra van vergelijkbare grootte met een regiofunctie. Steden als Maastricht, Zwolle, Arnhem en Den Bosch zijn harder getroffen door de coronacrisis. De leegstand in Amersfoort wordt volgens Slob deels veroorzaakt door de relatief grote aanwezigheid van kledingzaken en horeca: sectoren die het moeilijk hebben. Niettemin verwacht hij dat de grootste economische schade pas begin volgend jaar zichtbaar is. ,,Dan zal het aantal faillissementen waarschijnlijk toenemen omdat de overheidsmaatregelen zijn afgebouwd en de kerstinkopen zijn gedaan.” Als die periode tegenvalt, dan wordt het voor ondernemers zonder veel reserve lastig om het nog lang vol te houden, aldus Slob.

(Artikel gaat verder onder de afbeelding).


Ondanks de slechte start durft Misha Luyckx al te dromen van het openen van nieuwe bedrijven. Foto: Rinus van Denderen

Dirk-Jan Stip heeft geen nacht wakker gelegen van de crisis. De eigenaar van Coffee Corazon en Corazon Bakery in de Krommestraat heeft, zo rekent hij snel uit, de afgelopen maanden zo’n 50.000 euro verlies gedraaid. Maar dat had veel hoger kunnen uitvallen. ,,Als ondernemer had ik deze crisis niet willen missen. Ik heb het dan niet over de impact op de gezondheid maar over het ondernemerschap. Dit is het moment om te laten wat je waard bent.” Stip ging in april zelf langs de deuren om bestellingen rond te brengen en hoorde al snel waar zijn gasten behoefte aan hadden. Niet te veel opties, maar een lunchpakket waar ze zelf soep, broodje en een taartje konden kiezen. Op Moederdag stelde hij een picknickmand samen en verzorgde met z’n personeel een muzikale en poëtische voordracht. ,,Die momenten aan de deur waren onvergetelijk. Daar doe je het voor.”

Steden als Maastricht, Zwolle, Arnhem en Den Bosch zijn harder getroffen door de coronacrisis

VIRAL OP LINKEDIN Stip ergert zich groen en geel aan horecaondernemers die vinden dat de overheid te weinig voor hen doet en dat laat hij merken ook. Begin april schreef hij op LinkedIn dat ze moeten stoppen met klagen. ,,Beste zogenaamde belangenverenigingen voorde horeca: stop met die pamfletten, geweeklaag, gebedel. Ik wil daar niet bij horen.” Het bericht ging viral. Inmiddels is het bericht al meer dan een miljoen keer gelezenen hebben 15.000 mensen de post geliket. Stip beseft dat het de rest van het jaar lastig gaat worden. Hij kan vanwege de coronamaatregelen minder mensen bedienen terwijl hij wel minimaal vier man personeel nodig heeft. ,,De inefficiëntie is toegenomen.” Toch heeft hij heeft voor de afgelopen vier maanden de NOW-2 regeling van de overheid niet aangevraagd, zijn omzetverlies was gemiddeld minder dan twintig procent. De Amersfoortse ondernemer die vanuit de journalistiek in de horeca belandde - ,,het draait in beide sectoren om het vertellen van verhalen”- is altijd bezig met nieuwe concepten. In 2017 probeerde Stip de leegstaande koopgoot Amicitia nieuw leven in te blazen door een pannenkoekenrestaurant te openen. Twee jaar later kwam hij met plannen voor een bed & breakfast. Beide zaken gingen uiteindelijk niet door. De komende tijd richt hij zich op zijn twee lunchrooms, maar aan ideeën geen gebrek laat Stip weten.

Lempke heeft de afgelopen maand vier nieuwe mensen aangenomen en vorige week sollicitatiegesprekken gevoerd met een vijfde personeelslid. Zijn bedrijf is bijna twee keer zo groot geworden. ,,We gingen van complete stilstand tot volle drukte.” Hij moest accepteren dat hij niet gelijk alle opdrachtgevers kon terugbellen voor vragen over inloggen of begeleiding bij de webinars. Inmiddels stuurt zijn team een uitgebreide handleiding en is de drukte iets afgenomen. Veel van zijn klanten komen uit de medische sector, maar ook uit het midden- en klein bedrijf (mbk) en de bancaire sector.

Ondanks de slechte start durft Luyckx al te dromen van het openen van nieuwe bedrijven. ,,Niet de komende jaren, ik wil eerst dat alles goed loopt. Maar als ik een bedrijfsleider vind die de boel kan runnen, dan richt ik mij graag op andere buurten in Amersfoort of omgeving waar ik iets kan toevoegen.” Volgens Luyckx, die jarenlang werkte in de communicatie en ook ervaring heeft in retail, is er buiten het centrum nog veel winst te halen. Voor conceptstore ZUID vroeg ze bewoners van deLeusderweg en omgeving waar ze behoefte aan hadden in de wijk. Uit de enquête onder vijfhonderd mensen kwam naar voren dat ze een horecagelegenheid en een cadeauspeciaalzaak misten. De locatie had ze al in gedachten. Het braakliggende terrein naast de Albert Heijn dat door een groep bewoners was omgedoopt tot Postzegelpark Leusderweg. ,,Het concept sloeg goed aan in de buurt, ze hadden er behoefte aan en dat merkte ik de afgelopen maanden. De gunfactor is hoog. Bewoners willen graag dat ik het ga redden.”

Onderzoek impact coronacrisis op mkb in Amersfoort
Dit project wordt gefinancierd door het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. De komende maanden onderzoekt Huib de Zeeuw voor De Stad Amersfoort en het weekblad De Groene Amsterdammer wat de economische impact is van de coronacrisis op het midden- en kleinbedrijf in Amersfoort. Voor dit onderzoek wil hij tot het einde van 2020 een aantal ondernemers volgen uit verschillende sectoren. Zou je willen meewerken aan dit project, laat het weten via: onderzoek@stadamersfoort.nl.

Jolanda Woltjer
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie