Reconstructie kruispunt ‘Hertekop’

23 november 2011 om 00:00 Achtergrond

De ‘Hertekop’ is de naam die wordt gebruikt voor de aansluiting van de provinciale weg N226 met op- en afritten op de A28. Het kruispunt ligt voor een deel op het grondgebied van Amersfoort en voor een deel op het grondgebied van Leusden. Er zijn verschillende problemen met de doorstroming van het autoverkeer. De Dodeweg wordt te zwaar belast. In de ochtendspits zijn er lange wachtrijen op de N226 aan de Leusdense kant voor verkeer in noordelijke richting. In de avondspits zijn er lange wachtrijen op de afrit van de A28/N221 bij de aansluiting op de Dodeweg. Reconstructie is ook nodig vanwege de aanleg van het tweede deel van de Kersenbaan in Amersfoort. Als er geen verkeersmaatregelen bij de ‘Hertekop’ worden genomen, voorziet de gemeente Amersfoort dat er lange wachtrijen ontstaan op de Arnhemseweg. Ook voor fietsers is het kruispunt een lastig neembare hindernis.

AMERSFOORT - Om de doorstroming en afwikkeling van het verkeer bij de ‘Hertekop’ te verbeteren, gaat de provincie de aansluiting van de provinciale weg N226 met de op- en afritten op de A28 aanpakken. Ook komt er een fietstunnel tussen Dodeweg en Lockhorsterweg. Projectleider Ed Milder van de provincie Utrecht verwacht dat de werkzaamheden in het tweede kartaal van 2013 kunnen beginnen en een half jaar duren. Er wordt begonnen als Rijkswaterstaat het viaduct over de A28 heeft vervangen. door John Spijkerman

De gemeente Amersfoort maakt voor de ‘Hertekop’ een bestemmingsplan waarin zowel het Amersfoortse deel als het Leusdense deel worden opgenomen. Zo worden er afritten verlegd, komen er extra rijstroken en worden verkeersregelinstallaties vervangen. De kosten voor de opknapbeurt van het kruispunt bedragen 2,8 miljoen euro. Daarvan betalen de gemeente Amersfoort en de provincie Utrecht allebei de helft. ,,Maar dat bedrag is exclusief de fietstunnel’’, vertelt projectleider Milder. Hij is ook projectleider geweest bij de aanpak van het kruispunt N227-Laan 1914. Ook daar is een fietstunnel aangelegd. De fietstunnel loopt vanaf de Dodeweg naar de Lockhorsterweg en moet zorgen voor veilige en vlotte doorstroming van fietsers. ,,Dat kost vier miljoen euro.’’ De financiering van de fietstunnel komt uit de subsidiepot Verder. Dat is een regionaal project van waaruit allerlei verkeersmaatregelen in de provincie worden betaald.

,,Het rijk heeft mij verteld dat ze het viaduct over de A28 in februari 2012 gaan oppakken’’, vertelt Milder. ,,Daar hebben ze een jaar voor nodig.’’ In dat geval zou de reconstructie van de ‘Hertekop’ in het tweede kwartaal van 2013 kunnen beginnen, schat Milder in. Het ontwerp is door de provincie zowel aan Amersfoortse als Leusdense zijde met de direct aan- en omwonenden besproken. De provincie heeft met de omwonenden afspraken gemaakt over grondaankoop, ontsluiting van woningen, geluidswerende voorzieningen, en dergelijke. ,,Voor de woningen Dodeweg 1 en 3 worden geluidschermen geplaatst langs de Dodeweg (zuidzijde) en N226 Arnhemseweg (westzijde) variërend in hoogte van 1.50 tot 2.00 meter’’, zegt Milder. ,,Over de vormgeving is nog geen keuze gemaakt. Dat gaat ook in overleg met de bewoners.’’

Om de reconstructie van het kruispunt ‘Hertekop’ te kunnen doorvoeren moet grond worden gekocht van drie particuliere grondeigenaren. ,,Eén aan de Amersfoortse kant en twee aan de Leusdense kant. We hebben al een paar gesprekken gehad. We gaan ervan uit dat ze willen meewerken’’, zegt Ed Milder van de provincie Utrecht. Voor de grondaankoop zet de provincie in op zogenaamde ‘minnelijke verwerving’. Mocht er toch niet tot overeenstemming worden gekomen, dan moet er een onteigeningsprocedure worden gevoerd. Alleen zal dat een vertragende invloed hebben op de uitvoering van de werkzaamheden. ,,Dan wordt het 2015’’, vreest Milder. De aanleg van extra rijstroken en de fietstunnel gaat op een aantal plekken ten koste van bomen. Milder verwacht dat er door de werkzaamheden wel wat vertragingen zullen plaatsvinden. ,,Maar er komen goede omleidingsroutes.’’ Hij denkt dat aanpassing van de kruising minimaal een half jaar duurt. Milder hoopt in het tweede kwartaal van 2013 met de werkzaamheden te kunnen beginnen. ,,Dan kunnen we eind 2013 klaar zijn.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie