Eigenaren Joost & Rosa
Eigenaren Joost & Rosa D. Gruijters

Ondernemers uit Leusden helpen lokale retailers om ook online gevonden te worden door shoppers

27 oktober 2021 om 14:19 Lokaal Deel je nieuws

Per 28 oktober 2021 wordt een nieuw retail platform gelanceerd, genaamd Shopaloca. In juli dit jaar had het bedrijf al een ‘soft launch’, maar sinds de lancering is het platform klaar om actief gebruikt te worden door boutiquehouders en shoppers. Dit platform richt zich op kleine kledingboutiques en helpt om de winkels ook zichtbaar te maken in de online wereld, waarbij de oprichters beide een achtergrond in retail en e-commerce hebben. Het initiatief is gestart om alle boetieks in Nederland te verzamelen en hiermee klanten een oplossing te bieden waarbij ze gemakkelijk een overzicht krijgen van relevante kledingboetieks bij hen in de buurt.

De laatste jaren heeft er op gebied van ons shopping-gedrag een enorme aardverschuiving plaatsgevonden. Waar men vroeger met wat voor soort boodschappenlijstje dan ook gedwongen was op pad te gaan, wordt tegenwoordig het grootste deel van onze aankopen online gedaan. Die ontwikkeling blijft onverminderd doorzetten: in het afgelopen jaar steeg de online omzet in de detailhandel opnieuw met bijna zestig procent. Voor veel ondernemers én klanten is dat een zegen, maar voor een deel van hen ook niet.

Een voorbeeld van twee groepen die juist in de problemen raken door de nieuwe trend: kleine winkeliers, zoals boutiquehouders, en hun klandizie. Specifiek voor hen hebben Rosa Starmans en Joost Rust Shopaloca opgericht. Shopaloca streeft ernaar boutiquehouders en klanten online bij elkaar te brengen, om hen vervolgens ‘in het echte leven’ toch die typische shopping-experience te bieden.

Rosa vertelt: “Boutiquehouders willen geen website, laat staan een webshop. Het is niet alleen duur én veel gedoe, het past ook nog eens niet bij hun identiteit. Deze winkels ontlenen hun bestaansrecht juist aan de klant die wil struinen door straatjes en rommelen in rekken. De klant die geniet van het ontdekken van bijzondere winkeltjes en nog veel bijzonderder kleding. Die ervaring kan onmogelijk via het internet geboden worden, maar zonder ‘online presence’ zijn de boutiques niet te vinden - en dus zijn zowel de ondernemer als de klant de dupe. Daar wil Shopaloca verandering in brengen.”

Dat doet het platform door ondernemers die zich aanmelden de gelegenheid te bieden een eigen pagina aan te maken, waarop ze zichzelf en hun assortiment kunnen voorstellen, acties, aanbiedingen en evenementen kunnen aankondigen, reviews kunnen weergeven en hun openingstijden, social media accounts en foto’s kunnen delen. Bezoekers van het platform, de shoppers dus, bekijken welke boutiques hen aanspreken en stippelen zo de route voor hun winkelervaring uit. Vervolgens gaan ze daadwerkelijk op stap: om gewoon, zoals in ‘the good old days’, te voelen aan stofjes, de geur van vintage op te snuiven en de meest bijzondere en unieke items te scoren.

Maar het begint online, dus? “Het begint online,” legt Rosa uit, “maar niet door middel van een webshop. Ons platform neemt de ondernemer alle gedoe uit handen, en de basisfunctionaliteiten zijn bovenal volledig gratis. We helpen boutiquehouders mee te gaan met de digitalisering, en toch hun eigenheid te behouden. Op die manier zetten we hen, ook in dit internet-tijdperk, terug in hun kracht.”

Sinds juli 2021 zijn ruim vijfduizend winkeliers aangemeld bij Shopaloca. Geïnteresseerden kunnen het platform bezoeken via www.shopaloca.nl.

Boetiek
Eerste klant van Shopaloca wordt geholpen
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie