SP'er Bets Beltman (rechts) overhandigt een petitie aan wethouder Hans Buijtelaar (op de rug gezien).
SP'er Bets Beltman (rechts) overhandigt een petitie aan wethouder Hans Buijtelaar (op de rug gezien).

Deel 'racebaan' Noordewierweg wordt 30 km-zone

10 juli 2018 om 22:57 partnercontent

AMERSFOORT De Noordewierweg is een 'racebaan' waarop gevaarlijk en te snel wordt gereden. Daarom moeten er zowel op korte als lange termijn maatregelen worden genomen; daarover was de gemeenteraad het verbluffend snel eens bij het laatste overleg vóór het zomerreces.

Jeroen de Valk

Pas op 28 augustus komt de raad weer bijeen. Daarna zal waarschijnlijk spoedig worden besloten dat er een onderzoek moet worden ingesteld. Dat zal zeker enkele maanden duren, en daarbij worden bewoners en ondernemers in het Soesterkwartier gehoord over hun klachten.

Voorop staat, en daar leek iedereen het over eens te zijn: het instellen van een zone waar maximaal dertig kilometer per uur mag worden gereden. Deze zal niet in de gehele Noordewierweg worden ingesteld, maar in ieder geval in het gedeelte tussen Puntenburg en de kruising bij de speeltuin.

Verder denkt de gemeenteraad aan oplossingen om op korte termijn wat rust te bieden; één ervan is een mobiele snelheidsmeter met een 'smiley' voor de weggebruikers die zich aan de toegestane snelheid houden.

De bijeenkomst was georganiseerd op initiatief van de SP. De socialisten hadden zich danig geroerd in het Soesterkwartier, met een handtekeningenactie, een petitie en een posteractie. Op menig raam in de omvangrijke volksbuurt pronkt een poster met de kreet 'Noordewierweg geen racebaan!' In totaal haalden actievoerders 1377 handtekeningen op.

Vooraf bood SP'er Bets Beltman een petitie aan in de wandelgangen aan verkeerswethouder Hans Buijtelaar. Beltman: ,,Ons doel is: dertig kilometer. Deze snelheid past in een wijk waar gewoond, geleefd en gewinkeld wordt, waar kinderen veilig naar school moeten kunnen gaan en waar niemand van de sokken wordt gereden.''

In de raadszaal hoorde Buijtelaar de klachten en aanbevelingen aan, waarna hij benadrukte dat de verwachtingen niet al te hoog gespannen moeten zijn. Het Openbaar Ministerie gaat over flitspalen en de politie - 'die zelf prioriteiten bepaalt' - gaat over de handhaving. Met andere woorden: hij kan als wethouder niet zomaar zijn orders uitdelen.

Maar er blijven mogelijkheden op de korte termijn, zoals snelheidsmeters en plantenbakken. Een onderzoek acht hij wel van belang, aangezien er anders voor de zóveelste keer maatregelen worden genomen die na enige tijd niet blijken te voldoen.

De PvdA ziet graag binnen vier maanden de uitslag van dat onderzoek, en bracht ook de rotonde bij de Nieuwe Poort in de herinnering; daar zijn plannen voor een verbetering die in de miljoenen gaan lopen. Waarom wél op de ene plek fors investeren, en elders niet?

De BPA trok een vergelijking met twee provinciale wegen in de gemeente Doorn. Daar is ook een dertig kilometerzone ingesteld, maar wel met cameratoezicht en een strakke handhaving. Zo ziet de fractie de Noordewierweg ook graag in de toekomst.

DENK wees de raad op de 'knik' in de Amersfoortse Hogeweg, die automobilisten tot bedaren brengt. ,,Die knik haalt de snelheid eruit.''  

Na de zomer zal er worden gediscussieerd over de omvang van het onderzoek. Buijtelaar stelde voor een beetje haast te maken: ,,Als we alle betrokkenen moeten horen, hebben we meer dan vier maanden nodig. De raad droeg ons dit op bij de Leusderweg; dat onderzoek nam anderhalf jaar in beslag.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie