Eén van de zwembaden van Amerena.
Eén van de zwembaden van Amerena. Gemeente Amersfoort

Wethouder: in Amerena wordt geen geld over de balk gegooid

27 juni 2018 om 12:58 partnercontent

AMERSFOORT Het gaat prima met Amerena. Ondanks de vertraagde oplevering, de honderden vrijwilligers die nodig zijn om de horeca draaiende te houden, de managers die op de begroting zouden drukken en de vooralsnog rommelige aanblik van het terrein rond het sportcomplex aan de Hogeweg. 

Jeroen de Valk 

Dit schrijft sportwethouder Hans Buijtelaar in antwoorden op vragen van oppositiepartijen. Amersfoort2014 en CDA kwamen met een aantal prangende kwesties, evenals BPA, in een apart schrijven. Opvallend afwezig in de correspondentie is de geruchtmakende glijbaan; die is negentig meter lang, kost honderdduizenden euro's en is nog altijd niet geopend. Er zijn onder meer problemen met de veiligheid.

Amersfoort2014 en CDA zien graag een bedrag van 340.000 euro gespecificeerd; dat bedrag zou de 'schade' zijn aangezien Amerena niet in november 2017, maar pas in april 2018 werd geopend. Buijtelaar schrijft dat er geen sprake was van 'schade'. Enerzijds moesten de bestaande locaties (waaronder het Sportfondsenbad) langer open blijven, anderzijds hoefde de Amerena in deze periode nog geen gasten te ontvangen.

VRIJWILLIGERS En hoe staat het met de inzet van vrijwilligers? Dat zijn er nogal wat, luidt het antwoord. De sportverenigingen moeten garant staan voor in totaal 4700 uur vrijwilligerswerk per week. Het is echter geen probleem om die binnen te halen, zo schrijft de wethouder. In de zomer zijn er weliswaar minder vrijwilligers beschikbaar, maar vinden er ook minder activiteiten plaats.

Moeten al die vrijwilligers worden ingezet omdat er zoveel peperdure managers rondlopen? De vragenstellers noemen een locatiemanager, horecamanager, salesmanager, programmamanager en zorgmanager.

De gemeente antwoordt dat het hier gaat om 'meewerkende managers', die dus onderdeel zijn van de uitvoerende organisatie. De sportmanager, tevens  verantwoordelijk voor sales en marketing, is tevens buurtsportcoach. De locatiemanager is tevens krachttrainer. De horecamanager staat geregeld zelf achter de bar of in de keuken.

TERREININRICHTING Kortom, het lijkt er niet op dat hier geld over de balk wordt gegooid. Op de vraag welk percentage van de totale personeelskosten naar die managers gaat, schrijft de wethouder: ,,De gemeente staat daar op afstand en heeft geen direct inzicht in deze documenten.''

De BPA wil onder meer weten wanneer het rommelige terrein rond het sportcomplex er eindelijk fatsoenlijk uitziet. Het antwoord luidt: ,,De oplevering van de terreininrichting staat gepland op 28 juli 2018.'' Waarom dan pas? Vanwege 'de strenge vorstperiode en een gebrek aan capaciteit'. ,,Beschikbaarheid van geschikt personeel is een algemeen probleem in de bouw en de wegenbouw.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie