De inspreekmicrofoon in de raadszaal.
De inspreekmicrofoon in de raadszaal. Jeroen de Valk

Voorstel: minder parkeerruimte bij nieuwe sociale huurwoningen

28 december 2018 om 19:01 partnercontent

AMERSFOORT Bij de bouw van nieuwe sociale huurwoningen hoeven niet zoveel parkeerplaatsen te worden aangelegd. Het creëren van parkeerruimte kost geld en mensen met een minder hoog inkomen beschikken vaak niet eens over een auto.

Jeroen de Valk

Door het aantal aan te leggen parkeerplaatsen te beperken, kom je als gemeente ook de projectontwikkelaars tegemoet. Die zijn vaak huiverig om sociale huurwoningen te bouwen, aangezien dat - mede als gevolg van de huidige, waarschijnlijk te ruime 'parkeernorm' - gewoonlijk geen vetpot is.

Dit schrijft verkeerswethouder Hans Buijtelaar aan de gemeenteraad. Op dinsdag 8 januari, de eerste raadsvergadering na het kerstreces, staat dit onderwerp op de agenda. De maatregelen klinken zinvol, ook al omdat ze het milieu ten goed zullen komen; bij nieuwbouwprojecten wordt meer ruimte gecreëerd voor het groen.

Toch is het mogelijk dat er bezwaren zullen komen uit de diverse wijken. 'Parkeren' is toch al een onderwerp waarbij de emoties hoog kunnen oplaaien. Het is niet ondenkbaar dat juist bewoners van een sociale huurwoning hun met duur geld betaalde auto zo dicht mogelijk bij hun voordeur willen parkeren. Bij het overleg op 8 januari mogen dan ook inwoners en andere belanghebbenden hun mening geven, mits zij zich van tevoren hebben aangemeld.

PRIJSKLASSEN Buijtelaar weet zich vooralsnog gesteund door gegevens van het CROW - een kennisplatform voor onder meer het verkeer - en het Centraal Bureau voor Statistiek. De wethouder zal aan de raad voorstellen om met de wooncorporaties een onderzoek te laten verrichten naar de huidige Amersfoortse situatie. Daarbij kan ook worden gekeken naar de samenhang tussen autobezit en sociale huurwoningen in verschillende prijsklassen.

De 'parkeernormen' in Amersfoort werden voor het laatst vastgelegd in 2014. Aan de hand van recente gegevens stelt de wethouder voor om de parkeernorm voor nieuwe sociale huurwoningen in de binnenstad (de A-vergunninggebieden) vast te stellen op 0,6. Strikt genomen betekent dat: er moet per woning parkeerruimte zijn voor gemiddeld 0,6 auto. De norm wordt 0,7 voor de 'schil om de binnenstad' (B-vergunninggebieden). Voor de rest van Amersfoort geldt dan 0,9 (stedelijk gebied) en 1,0 (buitengebied).

De gemeente Amersfoort wil dat er in de stad nog vóór het jaar 2021 ten minste tweeduizend nieuwe sociale huurwoningen bij zijn gekomen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie