Uit het Actieplan Geluid 2018 - 2022: een plattegrond met de meest nijpende situaties.
Uit het Actieplan Geluid 2018 - 2022: een plattegrond met de meest nijpende situaties. Gemeente Amersfoort

Actieplan tegen geluidsoverlast door verkeer en industrie

13 november 2018 om 22:09 partnercontent

AMERSFOORT De gemeente is druk doende geluidsoverlast tegen te gaan. Het gaat daarbij niet om de harde muziek van uw buurman, maar om de overlast op grotere schaal: de geluidsbelasting ten gevolge van autowegen, de trein en industrie.

Jeroen de Valk

Met een 'Actieplan' voor de komende vijf jaar en een indrukwekkende serie plattegronden zijn alle details in kaart gebracht: waar is sprake van geluidsoverlast, om hoeveel decibellen gaat het en waar komt dat lawaai vandaan? Vervolgens wordt de vraag gesteld wat er aan gedaan kan worden.

Een probleem is wel dat het Rijk geld ter beschikking stelt om dit alles te onderzoeken en in kaart te brengen, maar niet voor de uitvoering van maatregelen. De gemeente zal dus in actie moeten komen als er tóch al wordt gewerkt in een bepaald deel van de stad.

Wethouder Fatma Koser Kaya denkt onder meer aan het vervangen van asfalt en klinkerwegen door 'geluidsreducerend asfalt', dat is voorzien van een dempende bovenlaag. Als woningen moeten worden gesaneerd, moet er meteen worden gekeken naar het tegengaan van mogelijke geluidsoverlast.

LEUSDERWEG Gelukkig staan Amersfoort en andere gemeentes er niet alleen voor. De provincie Utrecht bekommert zich om de provinciale wegen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat over de rijkswegen, de hoofdspoorwegen en de grote luchthavens.

De woningen waar thans de hoogste geluidsbelasting wordt ervaren, bevinden zich aan de Leusderweg. Op het gedeelte van deze straat tussen de Van Campenstraat en het Borneoplein worden binnenkort verkeersmaatregelen genomen en het riool aangepakt. Bekeken wordt, of het wegdek in één moeite door kan worden vervangen door een stille variant.

Het rapport heeft ook goed nieuws. De geluidssituatie is verbeterd ten opzichte van 2011, toen er ook uitgebreide metingen werden verricht. Van zo'n 750 zorgwekkende woningen zijn er nog 250 over.

De aanleg van de Kersenbaan zou hebben geleid tot een afname van verkeer op de omliggende wegen. Aan en op de Kersenbaan zelf zijn 'geluids-reducerende maatregelen' genomen. Het rapport doelt hiermee op de vele, lange geluidsschermen - een soort hoge schuttingen - die langs deze nieuwe asfaltweg in Amersfoort zuid-west zijn aangelegd om bestaande en nieuwe woonwijken te ontzien.

ENERGIEWEG Ook de aanleg van de nieuwe Energieweg - tussen Rustenburg en bedrijventerrein De Wieken - heeft volgens het rapport geleid tot afname van verkeer in de directe omgeving; in dit geval de Hogeweg en de Amersfoortsestraat. Bovendien is op verschillende plekken de maximumsnelheid verlaagd, of een 'stiller' wegdek aangebracht.

De gemeente wil dat de geluidsbelasting nooit boven de 60 á 65 decibellen uit komt en spreekt in dit verband van 'aandachtslocaties' die in de gaten worden gehouden en 'knelpuntlocaties' waar toch echt actie moet worden ondernomen.

Het is te hopen dat de vele 'geluidsbelastingkaarten' van het actieplan nog actueel zijn; de kaarten werden vastgesteld in 2017 en gaven toen de situatie weer van 2016. Het onderwerp wordt nog deze maand besproken door de wethouder en de gemeenteraad. Daarbij komen ook bewoners en andere betrokkenen aan het woord. Het volledige 'Actieplan 2018 - 2022' is hier te vinden: https://amersfoort.notubiz.nl/document/7007044/1.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie